Purcari Wineries Public Company Limited a raportat rezultate financiare solide la nouă luni, înregistrând venituri de 262 de milioane de lei, în creştere cu 4% faţă de anul precedent. Creşterea a fost susţinută de evoluţia pozitivă a segmentului principal de vinuri (+14% vs. 2023), marja brută a profitabilităţii urcând la 47% (+6 puncte procentuale vs. 2023), potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
"Suntem mulţumiţi de creşterea robustă din acest trimestru, în special de avansul de 17% din segmentul nostru principal de vinuri", a declarat Victor Bostan, CEO al Purcari Wineries, în raportul financiar pentru trimestrul al treilea.
Purcari Wineries, unul dintre cei mai mari producători de vinuri şi brandy din Europa Centrală şi de Est, deţine aproximativ 1.850 de hectare de pogdorii în România, Moldova şi Bulgaria. Compania, fondată în anul 1827, este lider de piaţă în România pe segementul vinurilor Premium, cu o cotă de 30%, precum şi cel mai important exportator de vinuri din Moldova, având un renume puternic la nivel internaţional prin produsele sale livrate în peste 40 de ţări. Portofoliul de produse cuprinde o gamă largă de vinuri, împărţite în trei categorii: vinuri premium, vinuri de larg consum şi vinuri spumante, cel mai apreciat şi premiat fiind vinul roşu sec Negru de Purcari.
Modelul de afaceri al companiei se bazează pe conceptul de a oferi vinuri premium la preţuri accesibile. Astfel, Purcari reuşeşte să domine piaţa vinurilor din România, o sticlă de vin având preţul la raft între 30 şi 60 de lei. Un alt aspect determinant pentru succesul companiei este implicarea în toate etapele procesului de producţie, de la cultivarea viţei-de-vie, până la îmbuteliere şi distribuţie, vinăria controlând permanent calitatea produselor.
După o îndelungată contribuţie la consolidarea brandului, Victor Bostan şi-a anunţat retragerea din poziţia de CEO al companiei începând cu 1 ianuare 2025, Alex Filip, fost Managing Partner la McKinsey & Company, devenind directorul general al Grupului Purcari. În cariera sa, Victor Bostan s-a concentrat pe modernizarea şi expansiunea holdingului.
Grupul Purcari este deţinut în proporţie de 79% de persoane juridice, dintre care Amboselt Universal, societate controlată de Victor Bostan, are cea mai mare deţinere (20%), urmată de Fiera Capital (8,1%) şi Dealbeta Investments (7,9%). Persoanele fizice controlează aproximativ 21% din totalul acţiunilor companiei.
• Veniturile pieţei de vinuri din România, la nivel record
În 2024, veniturile pieţei de vinuri din România au atins suma de 3,5 miliarde de lei (757 de milioane de dolari), cea mai mare valoare înregistrată vreodată, vinurile necarbogazoase reprezentând aproximativ 76% din totalul pieţei. Prognoza pentru anii următori indică o creştere constantă a veniturilor pieţei, estimându-se că acestea vor ajunge la 3,8 miliarde de lei (825 de milioane de dolari) până în 2029.
Vinurile organice şi naturale sunt tot mai populare la nivel global, având o rată anuală de creştere estimată (CAGR) de 8,7% până în 2028, când piaţa mondială ar putea atinge valoarea de 69 de miliarde de dolari. Totodată, consumatorii devin din ce în ce mai preocupaţi de practicile de producţie sustenabilă, optând pentru produsele fără aditivi şi care respectă standarde ecologice.
Purcari a continuat să îşi consolideze poziţia de lider pe piaţa vinurilor premium, înregistrând una dintre cele mai remarcabile creşteri ale cotei de piaţă dintre toţi concurenţii, avansând de la doar 3% în 2014 la 30% în prezent. Printre principalii competitori ai Grupului Purcari pe piaţa din România se numără Jidvei, Cramele Recaş, Cotnari, Budureasca şi Domeniile Sâmbureşti.
• Purcari - creştere puternică a marjei EBITDA
Purcari a raportat, în data de 15 noiembrie, rezultatele financiare pentru primele nouă luni ale anului, înregistrând o creştere puternică a marjei EBITDA (+33%), depăşind aşteptările. Cheltuielile de marketing şi vânzări s-au ridicat la 14% din veniturile totale, înregistrând o creştere anuală de 25%, ca urmare a investiţiilor suplimentare în marketing, în vederea expansiunii companiei şi a costurilor asociate Sistemului de Garanţie-Returnare în România. Profitul net a avut parte de o scădere uşoară, de 1%, faţă de primele nouă luni ale anului trecut, la 43,3 milioane de lei.
În al treilea trimestru din 2024, veniturile au avut parte de o creştere de 6% comparativ cu anul trecut, ajungând la 96,1 milioane de lei, creştere susţinută de avansul segmentului principal de vinuri (+17% vs. 2023). Profitul net s-a redus cu 23% în acest trimestru, la 14 milioane de lei. În ceea ce priveşte portofoliul de branduri al companiei, cea mai puternică creştere a vânzărilor, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, au avut-o Bardar (+41%), urmat de Bostavan (+37%) şi de Purcari (+20%).
La nivel geografic, primele nouă luni din 2024 au însemnat pentru Grupul Purcari în România o creştere semnificativă a brandurilor cheie (+16% faţă de 2023), continuându-şi expansiunea orizontală prin noi listări. În Moldova, veniturile au crescut cu 6%, atingând 19% din veniturile totale ale companiei. Strategia activă de trade marketing implementată în Polonia, menită să diferenţieze compania într-o piaţă extrem de competitivă şi sensibilă la preţ, a dus la o performanţă solidă în trimestrul al treilea. În plus, înregistrarea unei creşteri de 40% a veniturilor în Cehia şi Slovacia a fost posibilă datorită contribuţiilor semnificative ale TESCO şi 8Wines, reprezentând o realizare importantă pentru grup. În Bulgaria, compania îşi concentrează eforturile pe consolidarea notorietăţii brandului, cu o creştere de 38% a veniturilor în regiune. Grupul Purcari a obţinut performanţe remarcabile în America, Japonia şi regiunea MENA, în timp ce în China, Ţările Baltice, Turcia şi Ucraina s-a confruntat cu provocări semnificative.
• Ţintă: dublarea principalilor indicatori de performanţă financiară
Grupul Purcari şi-a propus, cu ocazia împlinirii a 200 de ani de activitate, dublarea principalilor indicatori de performanţă financiară până la bicentenarul din 2027, anul de referinţă fiind 2023, concentrându-se atât pe creşterea vânzărilor produselor premium precum Purcari Nocturne şi a celor de ediţie limitată, cât şi pe expansiunea în noi pieţe prin fuziuni şi achiziţii. De asemenea, compania vizează promovarea soiului de struguri autohton Rară Neagră, care reprezintă un avantaj competitiv pentru vinărie, notează TradeVille.
• Aşteptări mari pentru ultimul trimestru
În ceea ce priveşte bugetul de venituri şi cheltuieli, Grupul Purcari îşi propunea la începutul lui 2024 venituri pentru întreg anul în valoare de 436,2 milioane de lei. La finalul primului semestru, compania a actualizat în scădere ghidajul pentru anul în curs, propunându-şi obţinerea unor venituri de 397,4 milioane de lei. La finalul primelor nouă luni din anul curent, gradul de realizare a noilor venituri prognozate este unul destul de redus, de aproximativ 34%. Pentru Purcari, perioada octombrie - decembrie este trimestrul cu cele mai mari creşteri ale profitului net, activitatea Grupului sporind odată cu apropierea sărbătorilor de iarnă. În anul precedent, 32% din profitul net obţinut pe întregul an a fost înregistrat în ultimul trimestru, în timp ce, în ultimele trei luni din 2022, s-a realizat 48% din profitul anual.
Purcari a obişnuit să aloce un procent situat între 34% şi 50% din profitul net obţinut pentru acordarea de dividende investitorilor. Pentru calcularea unui posibil dividend pentru 2024, vom lua în considerare o rată de distribuire de 42% şi un profit anual de 65 de milioane de lei, rezultând 27,3 milioane de lei pentru dividende. Raportat la numărul de acţiuni din piaţă, ne putem aştepta la un dividend per acţiune de 0,68 lei, echivalent unui randament anual de 4,54%. Aceste cifre sunt bazate pe estimarea ratei de dividend, precum şi a profitului pe care compania îl va obţine în ultimul trimestru din 2024 şi pot suferi schimbări semnificative în perioada ce urmează.
• Preţul acţiunii Purcari, în trend lateral
În ultimii doi ani, preţul acţiunii Purcari a urmat un trend ascendent, crescând de la minimul de 8,38 lei înregistrat la finalul anului 2022, la 16,38 lei, maxim înregistrat în iulie 2024. De la începutul anului, cotaţia a evoluat într-un trend lateral. După atingerea unui maxim la sfârşitul lunii iulie, preţul a intrat într-o fază de corecţie, începând să scadă şi trecând sub mediile mobile exponenţiale de 8 şi 21 de zile. Încrucişarea acestora din luna august a semnalat o pierdere de elan, iar trecerea sub media mobilă simplă de 50 de zile a adâncit semnalele negative. Mai recent, preţul a trecut şi sub media mobilă de 200 de zile, pentru prima dată din 2023, indicând o schimbare în dinamica pieţei. Scăderea recentă a preţului acţiunii a avut loc pe fondul unui volum aflat uşor în declin, ceea ce poate sugera că semnalele bearish din ultima perioadă ar putea să nu fie de lungă durată.
După publicarea rezultatelor financiare pentru primele nouă luni ale anului, cotaţia nu a înregistrat oscilaţii semnificative, încercând să formeze un "double bottom". Prima zonă de rezistenţă se află la nivelul mediei mobile simple de 200 de zile, la 15,19 lei, următoarea rezistenţă găsindu-se la 15,48 lei. Pe de altă parte, primul suport este la 14,63 lei, următoarea zonă de suport regăsindu-se în jurul valorii de 14,10 lei.
În prezent, pe grafic se formează un triunghi descendent, care poate duce din perspectiva analizei tehnice fie la o continuare a trendului descendent, cu lower highs şi o corecţie a cotaţiei care ar putea plasa preţul în jurul valorii de 13 lei, fie la o ieşire pozitivă, cu o posibilă creştere de la 14 la 16 lei.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Pucari
Oportunităţi
- PER: Purcari are un PER de 9,95, în timp ce mediana companiilor din Europa care activează în sectorul băuturilor alcoolice este de 17,38, astfel, acţiunile Purcari se tranzacţionează la un discount de 43% comparativ cu PER-ul industriei.
- ESG: Grupul Purcari rămâne ferm angajat în promovarea şi integrarea sustenabilităţii în toate activităţile sale. Strategia sa de ESG include investiţii în reducerea consumului de apă şi energie, îmbunătăţirea managementului deşeurilor şi maximizarea utilizării energiei solare, având ca obiectiv obţinerea a până 80% din necesarul său de energie din surse regenerabile. De asemenea, atenţia companiei se îndreaptă şi către implementarea practicilor sustenabile în viticultură prin dezvoltarea infrastructurii de irigaţii.
- Achiziţii: Extinderea portofoliului companiei în anul 2024 prin integrarea Timbrus Purcari Estate şi a terenurilor de la Dealu Mare la portofoliul deja existent, format din Bostavan, Crama Ceptura, Bardar şi Angel's Estate subliniază abilitatea acesteia de a identifica oportunităţi strategice şi de a realiza achiziţii ce contribuie semnificativ la creşterea profitabilităţii.
Riscuri
- Ecosmart: Linia de afaceri Ecosmart a fost întreruptă, unde Grupul avea o participaţie de 65,75%, deconsolidarea având loc luna aceasta, suspendarea operaţiunilor şi demararea procedurii de insolvenţă fiind condiţionate de modificările legislaţiei privind reciclarea, alături de un litigiu în cuantum de 22,2 milioane de lei cu Administraţia Fondului pentru Mediu.
- Schimbări climatice: Condiţiile meteorologice nefavorabile au afectat masiv recoltele de struguri ale companiei în Moldova, România şi Bulgaria, influenţând negativ cantitatea acestora, volatilitatea producţiei fiind un factor de risc pentru creşterea costurilor operaţionale.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, BVB, Statista, Bloomberg.
------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 21.11.2024, 13:40)
Merge ceas firma.Indicatori excelenti pentru sectorul ei,unde evaluarile sunt puternice.Are profit cat un snop de companii cu evaluari peste 1 miliard lei la un loc.Si il are mereu,nu intamplator.